Goede zorg voor overbelast personeel: zo doen ze dat in het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis
Voor veel ziekenhuismedewerkers had de coronacrisis een grote impact. Terwijl het hele land op slot ging vanwege de ene na de andere golf, stonden zij steevast in de frontlinie. Aan hen de pittige taak om de patiënten zo goed mogelijk te verzorgen. De meest schrijnende situaties deden zich voor. Maar tijd om dat te verwerken of bij te komen? Die was er nauwelijks.
Daarom begeleidden wij sinds het voorjaar van 2021 bijna veertig verpleegkundigen en diverse specialisten binnen het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen. De meesten werken op de longafdeling, waar Ineke Berendsen leidinggeeft. We blikten met haar terug op het traject van CSR-coaching en bespraken de ervaringen van haar collega’s.
Een flinke knauw
Net als alle andere Nederlandse ziekenhuizen stroomde het CWZ tijdens de pandemie vol met covidpatiënten. De meesten kwamen terecht op de longafdeling of de intensive care. Al het personeel, waaronder de verpleegkundigen, kreeg veel te verduren. Ineke: “Mijn team bleef maar doorgaan. Golf na golf, het hield niet op. Ze raakten overbelast en een groot deel kreeg zelf ook het virus, werd getraumatiseerd of raakte burn-out.
De symptomen van long covid en een burn-out lijken erg op elkaar, dus soms was het lastig om dit te onderscheiden. Maar het was glashelder dat professionele hulp in veel gevallen nodig was. Gedurende de pandemie was in het ziekenhuis wel een psychologisch ondersteuningsteam aanwezig. Maar de groep verpleegkundigen met klachten werd zo groot dat we andere experts moesten inschakelen.”
Geen wachtlijst
Ineke’s manager kende CSR-coach Roël Hintzen, die voor elke verpleegkundige en voor de specialisten een uitgebreide nulmeting uitvoerde en vervolgens de hulp inschakelde van CSR Centrum. “Het fijne hieraan was dat de CSR-coaches zich verspreid door het land bevinden. Dus collega’s konden zo dicht mogelijk bij hun woonplaats terecht voor de juiste stresscoaching.
Afhankelijk van de problematiek werden ze gekoppeld aan een passende hulpverlener. Dit ging hartstikke snel. Er was geen wachtlijst en binnen één of twee weken konden ze al terecht. Dat is best bijzonder. Dus ook daarna hebben we nog gebruikgemaakt van de snelle beschikbaarheid van CSR als andere hulpverlening te lang duurde. Dat raad ik elk ziekenhuis aan!”
Zorgen voor zorgpersoneel
Personeelstekort is een bekend probleem voor ziekenhuizen, dus zeker dáár wil je verzuim met man en macht voorkomen. “De zorgsector komt inderdaad handen te kort, dat merken wij ook,” beaamt Ineke. “Veel afdelingen hebben te maken met hoog verzuim. Zo ook de intensive care, die op basis van onze ervaring ook CSR inschakelde voor stresscoaching.
De ernst van de situatie verschilde natuurlijk per individu. Ook niet iedereen trok zelf aan de bel, dit hebben mijn manager en ik soms moeten stimuleren. Signalen als prikkelbaarheid of emotionele buien konden we natuurlijk niet negeren. Dan gingen we met ze in gesprek en polsten we of ze openstonden voor een dergelijk traject. Dit bieden we aan als extra zorg voor ons personeel.”
Ze zijn er weer
De ene verpleegkundige herstelde al na enkele sessies, waar de ander pas volledig was geholpen met tien afspraken. “We gaven toestemming voor alle noodzakelijke sessies, want je wil gewoon dat je collega zich weer goed voelt. Op dit moment loopt er nog één traject, verder is het voor iedereen afgerond.
Ik merk echt dat die collega’s sindsdien sterker en stabieler zijn. Alsof ze er weer écht zijn. Ze kunnen hun functie volledig uitvoeren en hebben weer energie voor de complete patiëntenzorg én hun eigen privéleven. Ook leerden ze om op een andere manier om te gaan met stressvolle periodes en hoge werkdruk. Ondanks dat de pandemie een uitzonderlijke situatie was, geeft dit een fijn gevoel voor de toekomst!”
Goede zorg voor jouw personeel? Zo doe je dat
Merk je dat de werkdruk bij collega’s oploopt of wellicht al is opgelopen, zoals bij het team van Ineke? En wil je dat ze er weer écht kunnen zijn? Dan is het tijd om extra zorg te bieden aan je personeel.
Je kunt ons ook bellen: